Green: (of a product) not harmful to the environment.

La oss snakke om skjønnhet og hudpleie, dere.
Det er mange år siden jeg sluttet å bruke sminke til daglig. Den gangen var det feministisk motivert; jeg vil vise at samfunnets
krav til skjønnhet ikke var naturlige, og at det finnes andre  aspekter enn skjønnhet å evaluere seg selv og andre med. Det mener jeg fortsatt, og det er lite sannsynlig at jeg på noe tidspunkt vil mene noe annet, men nå er mine kjøp av kosmetikk og hudpleie motivert av helse og miljø. Før jeg kjøper et produkt undersøker jeg ganske mye, det kan ikke være hva som helst fra hvor som helst lenger. Et bra produkt har kort ingrediensliste, der jeg lett kan finne ut hva alt er, det skal ikke inneholde parabener, hormonforstyrrende stoffer, allergifremkallende stoffer eller andre giftstoffer kroppen ikke klarer å kvitte seg med selv. Høres det tungvint og krevende ut? Kanskje, men tanken min er at om jeg ikke ville spist produktet, vil jeg heller ikke ta det utenpå kroppen.

Resultatet er at jeg bruker langt færre produkt, og disse kan brukes til flere ting. Huden min har aldri vært så irritert som da jeg brukte rensemelk, toner, dagkrem, skrubb og nattkrem. Håret mitt var alltid fett da jeg vasket det flere ganger i uken med sjampo og balsam. Jeg tror huden har det bedre jo fære ting man bruker.

Mine favorittprodukter akkurat nå

1. 100% naturlig sheasmør. Dette smøret gir masse fuktighet, jeg har blant annet brukt et tynt lag på skorpene på tatoveringene mine mens de grodde. Til vanlig smører jeg det på føttene for å myke opp hard og tørr hud, men det kan blant annet brukes som håndkrem, lypsyl, body lotion. Ingen gufne greier, og ingen parfyme!

2. Dedodorant uten aluminium. Det finnes mange dårlige naturlige deodoranter og jeg har prøvd ganske mange av dem. Denne er parfymefri og derfor helt nøytral i lukt. Den tørker fort og funker på moderat svette. Om sommeren er det kanskje lurt med noe sterke som finnes på apotek.

3. Kaldpresset, økologisk jojobaolje. En god olje som kan brukes til mye forskjellig. Jeg bruker den i håret etter jeg har dusja: Et par dråper som gnis i håndflatene, så i tuppene på håndkletørt hår. Gir masse glans og mindre krusete hår. Ellers er det en utmerket sminkefjerner, etterbarberingsvann og massasjeolje, for å nevne noe.

Det siste jeg bruker, er en plantebasert omega 3-6-9-olje fra Udo’s Choice, som jeg drikker hver dag.
Hva tenker dere, og hvilke produkter bruker dere selv?

2 kommentarer

Filed under hjemme, lister

2 responses to “Green: (of a product) not harmful to the environment.

  1. Diggbart! Skal definitivt sjekke ut. Sjølv brukar eg ein del frå Green People; ansiktskrem mellom anna. Er ikkje så flink som deg i researchen; mi kvalitetstesting går ut på at eg fekk den i munnen ved eit uhell, og fekk ikkje lyst til å spytte ut.

Legg igjen en kommentar

