2011 in books, part 2

Under følger del to i bøker lest i 2011. Denne gangen vil jeg snakke om poesi. Jeg leste mange gode diktsamlinger i fjor og skulle gjerne skrevet om alle, men jeg har bestemt meg for å skrive om de som ble lest flere ganger. Det frister å skrive enda mer om Claude Royet-Journoud, jeg har lest fire samlinger, som alle forligger på norsk på H-Press, men siden jeg har skrevet om han før, får det bli med dette og en oppfordring til å lese ham. 

via http://www.oktober.no

En by eller en liten øy
Dette er et lite mesterverk av en diktsamling. Jeg har ikke klart å glemme den eller legge den fra meg. Jeg leser den flere ganger i året, jeg blafrer i den når jeg skriver, når jeg bare vil forsvinne i konsist språk. Emmanuel Hocquard er ordknapp: Det er kun det aller nødvendigste som står igjen hos ham. Dette åpner opp tekstene hans til «anti-lyrisk» poesi. Om det er noen som får meg til å tenke på hvor viktig det er å være konkret, presis, selv om du er abstrakt, så er det denne poeten. En dag skal jeg lese denne på fransk!

Annika von Hausswolff via http://www.hd.se

Mark
Biblioteket i Bergen har en del poesi på svensk, og jeg har flere ganger lånt med meg bøker uten å lese noe. Deriblant Helena Eriksson. Mitt første møte med henne var under Audiatur Festival for ny poesi i 2009, hvor hun var en av de inviterte poetene. Da leste hun fra diktsamlingen De, bara, og jeg tenkte at jeg måtte lese henne. Mark er en slags fortelling, fragmentert sådan, om en krig eller en slagmark. Perspektivet beveger seg både i rom og tid, og snakker til flere personer (og dyr). Det er vanskelig å skrive om denne samlingen, fordi jeg opplever den på så mange måter som ubeskrivelig. Hvorfor velge å skrive om den da? Jeg leste den tre ganger. Den er rå, vakker, abstrakt. Det er noe med språket jeg ikke kan sette fingeren på; jeg må lese den igjen, og igjen, jeg må finne ut hva det er.

Rune Christiansen via ungdommenskritikerpris.no

Å paradis
Å paradis er min favorittsamling av Mona Høvring. Jeg synes den er lur. Det vil si: Den overrasker meg. Høvring skriver varmt, noen ganger lett, rundt en vid dødstematikk (men den mangler ikke alvor). Både prosadikt, aforismelignende tekster, og dikt over mytiske skikkelser har funnet veien inn i denne boka, en fin dynamikk. Språket er arkaisk til tider, men det er motvekt til poetiske bilder jeg vil kalle deilige. Selve boka er et lite kunstverk: Den er estetisk gjennomført, i tillegg til at den inneholder ni fotografier av Gretchen Arnold som følger tonen i diktene. Mona Høvring er rytmisk, musikalsk, hun setter i gang så mye hos meg. Jeg skriver av tekstene hennes. Hver gang.

5 kommentarer

Filed under inspirasjon, lister, litteratur

5 responses to “2011 in books, part 2

  1. Åh! Ikkje berre elskar eg korleis du skriv/lagar litteratur, men eg elskar korleis du skriv OM litteratur! Du får det personlege til å skine gjennom på ein sånn fin måte, samtidig som det er profesjonelt. Du, ass!
    Å paradis har eg notert meg frå ein gong tidlegare du tipsa meg om den, så den skal bli lest. Noko seier meg at eg må sjekke ut dei andre titlane òg🙂
    Har du forresten lese Hjartemekanikk av Kristina Leganger Iversen, som kom ut i fjor? Anbefalast!

    • Nå rødmer jeg, gitt. Takk for GODE ORD.❤
      Ja! Les Å paradis, du kommer til å vende tilbake til den.
      Nei, jeg har ikke lest den enda. Jeg ville det i høst, men lot være, mest på grunn av mitt eget manus, men nå er det ferdig og jeg har faktisk på lista mi i morgen: Biblioteket: hjartemekanikk.😀

  2. Dette var flotte saker! Jeg har som mål å bevege meg mer i lyrikkens verden, så du gir meg jo en fin vei inn med slike gode skildringer av hva du har lest og beundret. Det er ingen underdrivelse det June sier, at du skriver godt om litteratur! Hadde jeg sett disse anbefalingene i en bokhandel på baksiden av diktsamlingene hadde jeg nok ikke greid å gå ut døra uten å kjøpe med et par av dem!

    • Takk!😀
      Jeg synes det er flott at dere liker det jeg skriver om bøkene jeg leser – det blir jo en motivasjon til flere slike innlegg.

      Og ja! Les mer lyrikk. Hocquard-samlingen er i en gjendiktningserie på Oktober som aldeles strålende. En flott sted å begynne om man vil lese en del europeisk poesi, da spesielt fransk.🙂

  3. Takk for tips! Nå ble jeg oppriktig nysgjerrig!

Legg igjen en kommentar

