2011

Bøkene jeg leste i 2011. 56 bøker, det over en i uka, det. I 2012 ser jeg frem til å lese mer fransk og italiensk, og masse poesi. Jeg håper at lesingen vil bidra til enda mer skriving og enda bedre tekster det kommende året. Hva har dere lyst til å lese i år? Del gjerne titler!
Flere innlegg om bøkene jeg leste i fjor kommer.

Gå. eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv – Tomas Espedal
The history of love – Nicole Krauss
Stor nattpåfugløye – Marcel Cohen
The tempest – William Shakespeare (pensum)
Sånn, borte – Monica Isakstuen Stavlund
De udelelige naturer – Claude Royet-Journoud
Frankenstein – Mary Shelley (pensum)
Krysantemum – Rune Christiansen
The importance of being Earnest – Oscar Wilde (pensum)
The secret sharer – Jospeh Conrad (pensum)
Motormelkeveien – Rune Christiansen
AntiCamera – Rune Christiansen
Etter alltid – Rune Christiansen
Å paradis – Mona Høvring
Begrepet hindring – Claude Royet-Journoud
To the lighthouse – Virginia Woolf (pensum)
Endgame – Samuel Beckett (pensum)
Modesty Blaise: Death trap – Peter O’Donnell
Waiting for the barbarians – J. M. Coetzee (pensum)
Ingenting å angre på – Trude Marstein
1984 – George Orwell (pensum)
What I talk about when I talk about running – Haruki Murakami
Objektene inneholder det uendelige – Claude Royet-Journoud
Blasted – Sarah Kane (pensum)
The God of small things – Arundhati Roy
Omveltningen – Claude Royet-Journoud
Everything is illuminated – Jonathan Safran Foer
Før jeg brenner ned – Gaute Heivoll
The wind-up bird chronicle – Haruki Murakami
Ti liknande versjonar – Anna Kleiva
Imot kunsten – Tomas Espedal
Modesty Blaise: Yellowstone booty – Peter O’Donnell
Mark – Helena Eriksson
Finne deg der inne og hente deg ut – Lina Undrum Mariussen
Ekornet og den vaklevorne brua – Mona Høvring
Rust – Pedro Carmona-Alvarez
Over elven Tweed – Henning H. Bergsvåg
The bluest eye – Toni Morrison (pensum)
Ikke forlat meg – Stig Sæterbakken
The awakening – Kate Chopin (pensum)
A raisin in the sun – Lorraine Hansberry (pensum)
Seta – Alessandro Baricco
Ut og stjæle hester – Per Petterson
Utrenskning – Sofi Oksanen
Jeg forbanner tidens elv – Per Petterson
Je voudrais que quelqu’un m’attende quelque part – Anna Gavalda
Bartleby the scrivener – Herman Melville (pensum)
Io e te – Niccolò Ammaniti
Unbearable lightness – Portia de Rossi
Brev 1970-1975 – Olav H. Hauge – Bodil Cappelen
The snows of Kilimanjaro – Ernest Hemingway (pensum)
Le petit prince – Antoine de Saint-Exupéry
Alle vet hvem du er – Joakim Hunnes
Overskuddet – fabrikken – Leslie Kaplan
Drömfakulteten – Sara Stridsberg
En prøve på ensomhet – Emmanuel Hocquard
After the quake – Haruki Murakami

9 kommentarer

Filed under lister, litteratur

9 responses to “2011

  1. Godt jobba, frøken!
    Synest du Unbearable Lightness var bra? Las akkurat om den i eit blogginnlegg skjønar du, hadde ikkje høyrt om den før.

    • Ja, jeg synes det. Mest fordi den overrasket meg sånn, den var ikke slik jeg forventet. Hun skriver godt, hun er reflektert, på ingen måte selvmedlidende. Selvfølgelig stiller hun seg et helt annet sted en for eksempel Wasted av Marya Hornbacher (Dødelig ideal heter den norske oversettelsen), som har ganske stor faglig tyngde og et større essayistisk preg. Verdt lesingen, dog noe triggende…
      Si i fra om du vil låne!

  2. Takk for svar! Høyrest bra ut, så det skal eg gjere🙂

  3. Ei imponerande liste du har!

  4. Så fantastisk at du har fått lest så mye, spesielt på siden av studier og utgivelse og livet! Døgnet har ikke nok timer for alt man vil lese og se, men det ser jammen ut som om du har brukt tida godt😉 Gleder meg til flere bokinnlegg! Dette semesteret har jeg lyst til å skrive mer selv, men også lese mer. Vil gjerne lese Woolfs Mrs Dalloway igjen, jeg vil lese mer av Pound og Williams. Som litteraturstudent føler jeg at jeg går litt glipp av samtidslitteraturen (spesielt fordi jeg ofte er for trøtt til å lese litteratur på fritiden (utenom pensum)), så jeg skal gå på jakt etter den. Også vil jeg i tillegg fortape meg i noe litt nerdete. Jeg er en sucker for det eventyrlige.

    • Det blir et bra bokår!😀
      Ja, jeg og vil lese mer Pound og Woolf.

      Skjønner at du føler du går glipp av de som skriver NÅ, vi sitter jo og leser de gamle, for det meste. Og det ER vanskelig å få plass til annet enn pensumlitteratur gjennom semesteret, men for meg blir det litt avlastning.

  5. Lizbeth Osnes - Behind the scenes..

    Ååhh, jeg har lyst til å lese mange av de bøkene🙂
    Klem fra Lizbeth Osnes – Behind the scenes.. Min glade hverdag med mote, skjønnhet, fest, shopping, vennskap, tanker, meninger, kjærlighet – og den psykiske lidelsen Anorexia Nervosa.

Legg igjen en kommentar

