2011 in books, part 1

2011 er ikke over helt enda, men jeg tenkte jeg skulle gjøre et utvalg av bøker jeg synes dere burde lese. Leseåret 2011 har vært bra: Jeg har lest mye og variert. Dels takket være studiene mine, som bare er representert ved hele verk på lista, men og en del på grunn av boka. I periodene med intens jobbing har jeg lest lite, likevel har arbeidet med den økt lesingen av poesi.

Tre romaner jeg har lest i år har gjort spesielt inntrykk, nettopp på grunn av deres poetiske vendinger.

helge skodvin via http://www.hib.no

Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv
Ved flere anledninger har jeg hørt Tomas Espedal si at om man vil bli en god forfatter, må man lese poesi. Masse poesi. Studere språk, bli en bevisst denne konsentrerte formen. Egentlig kunne jeg nevnt hvilken som helst bok av ham som jeg har lest, men jeg velger da den er et stort overskudd. Den har en språklig bevegelse som blir videreført i handling, samtidig en viss stillstand i det at den filosoferer/mediterer rundt tematikken. En nydelig bok som setter i gang mye hos meg.

via http://www.wikipedia.org

To the Lighthouse
Virginia, åh Virginia. Opp til vårsemesteret på engelsk bachelor har Woolf vært et hull i min litteraturkunnskap. Dette var for meg en av de bøkene jeg ikke vil skal ta slutt. Hun klarer å skape et suggererende, poetisk univers, et slags sentrum av tanker og assosiasjoner, hvor både indre og ytre perspektiver forflytter seg helt sømløst mellom de enkelte karakterene. Det er noe veldig presist, samtidig helt abstrakt, ved denne romanen, det må være noe med: Ambivalensen, melankolien, den stadige lengten etter noe som var eller skal bli, følelsen av at tiden opphører og samtidig raser forbi, eller at den fullstendig smelter sammen.

Drömfakulteten
Sara Stridsberg og skikkelser vi allerede kjenner til. Stridsberg og sjangeroverskridelser. Kropp. Språk. Hat. Ekstrem nærhet. Ekstrem avstand. Første, andre og tredje person i samme bok, likevel hele tiden innenfor karakterens bevissthet, plutselig helt utenfor: Et du. En monolog, men hvem snakker? Det ville ikke fungert å skrive om Valerie Solanas på denne måten i første person alene – man ville ikke trodd på det. Jeg tenker at svært få forfattere kunne ha skrevet en slik roman og lykkes. Om du orker, leser du den på svensk, kjenner på drivet. Hvis ikke, foreligger den på norsk ved Monica Aarsprong.

2 kommentarer

Filed under alt, lister, litteratur

2 responses to “2011 in books, part 1

  1. Likar dette! Eg óg har eit sterkt forhold til Gå, men eg kunne nok aldri ha fanga essensen så godt som du🙂 Woolf had me at Mrs. Dalloway, og eg aktar å utvide den bekjentskapen! Kanskje nettopp med To the Lighthouse😉

  2. Espedal har jeg tenkt å få lest. Enn så lenge har jeg bare hørt ham lese høyt fra sitt nyeste arbeide. Åh, Woolf. Hun har definitivt bidratt til å gjøre min interesse for litteratur enda mer brennende, og spesielt var hun med på å virkelig åpne øynene mine for modernismen. Les Mrs Dalloway!❤ Og når du har lest den, så er filmen The Hours også å anbefale. Det var jo arbeidstittelen hennes på boka. Stridsberg er jeg ikke kjent med, så takk for tips!!

Legg igjen en kommentar

