Wallflower

Dette er nok det kaller en prokrastinering, men jeg vil dele en av mine favorittblogger, og noen tanker om klær.

Garance Doré (her på engelsk) tar nydelige bilder av små ting i livet, og velkledde mennesker verden rundt. Bildene hennes er så skarpe, og jeg synes hun har et øye for detaljer jeg vanligvis aldri ville tenkt over, eller gitt videre oppmerksomhet. Det mest interessante ved gatemoten hun fanger opp er selvfølgelig den franske elegansen. Det finnes helt sikkert franske kvinner som ikke er velkledde og très chics, men sukk, de som er, er beviset på at å kle seg enkelt og nedtonet, i rene snitt og farger er langt fra kjedelig.

Denne holdningen er noe jeg i ferd med å adoptere, og jeg er nå helt alvorlig når jeg sier jeg skal bytte ut hele klesskapet og ‘bygge’ det på nytt. Når jeg ser på klærne mine, ser jeg impulser og ukontrollerte forsøk på å skape kreative uttrykk, nesten som om jeg har villet se ut som impulsene jeg kjenner på andre områder i livet. Det finnes ikke sammenheng i skapet mitt, ingen planlegging. Jeg har bare kjøpt og kjøpt, aldri tenkt. Det har resultert i mange billige klær som egentlig er dyre. Klær som ikke sitter bra, eller er kledelige, som må byttes ut ofte. Det er det slutt på nå.

Jeg har gitt meg selv kjøpeforbud ut 2011. Jeg har lov til å ønske meg ting i bursdagsgave og julegave, og jeg har ett eneste unntak for kjøpeforbudet: når jeg får betalt for det viktige arbeidet. Utover det innebærer kjøpeforbudet at jeg skal spare penger til planlagte kjøp til min nye garderobe, og å kvitte meg med alt jeg ikke lenger liker eller vil ha av klær. Jeg vet ikke helt når jeg skal gjøre dette, da jeg ser for meg at nesten alt blir kastet ut. Målet er på sikt å eie mindre. På listen min over den nye garderoben har jeg ført opp 21 plagg, 3 par sko og 2 vesker. Det er sjokkerende at en helt ny garderobe vil utgjøre færre plagg enn jeg hva jeg hadde av jeans alene på et tidspunkt i 2010.

Apropos fransk eleganse, jeg har en konstant lengten til Frankrike.

Da hører jeg på denne listen.

foto//garance doré

4 kommentarer

Filed under blogg, foto, inspirasjon, meg

4 responses to “Wallflower

  1. Den planen likte jeg! Kjenner igjen de tankene veldig godt. Kjenner også at jeg kanskje må få meg litt stødigere inntekt før jeg gjør noe slikt, men det er definitivt et av punktene på tankelista mi.

  2. Eva

    Åh, jeg har også fått skikkelig Frankrikelengsel. Det må ligge i lufta. Vi burde dra i lag en gang🙂

Legg igjen en kommentar

