Step into this room and dance for me

Jeg skulle ha skrevet. Jeg skulle ha skrevet, og sagt det ordene ikke sier. I stedet: jeg tier, lar notatboken være blank, lar den være.
De tomme sidene er som et stort hull jeg ikke klarer å fylle, en tomhet som stirrer tilbake på meg, en tomhet i hvor jeg skulle ha vært.
Mine poetiske betraktninger opphørte det øyeblikket jeg skrev ferdig diktsamlingen, jeg er ikke uutømmelig, det sa stopp, jeg sluttet å se- og nå sitter en god venn ovenfor meg, han sier du er forfatter, du må slutte å være så jordnær, du må være høytsvevende.
Høytsvevende. Ovenfor, et sted lenger oppe; ovenfra og ned. Ikke med et blikk som ser ned, men et som ser noe annet. Vil jeg være høytsvevende? Det vil være løgn om jeg sier nei. Jeg har vært festet til jorden i mange år. Jeg har ikke bare vært festet til den, jeg har vært under den, som han er nå. Det høres ut som om han er død; det er han ikke. Og her, det er her jeg mister oversikten, det er her bildene blir svake. Jeg vet hvordan det er, men kan ikke lenger framsette en stemning, eller få deg til å føle hvordan det er.

2 kommentarer

Filed under tekster

2 responses to “Step into this room and dance for me


  1. Det vil komme tilbake.

  2. Som June seier: Det kjem nok tilbake🙂 Gratulerer med fullført diktsamling!

Legg igjen en kommentar

