Fragments

foto//dagbladet

Åh!
Etter ha latt Fraværet av musikk av Rune Christiansen ligge en lengre stund, leste jeg den endelig ferdig for noen dager siden. Jeg vet ikke hvorfor jeg lot den ligge så lenge, for det er en utrolig vakker bok, og jeg får litt vondt i magen av å lese den. Egentlig så minner den om diktene hans: konkret og abstrakt på samme tid, med ufattelige bilder som gjør med ordløs, rett og slett.
Dette blir tredje gangen jeg prøver å skrive innlegget om boka, men jeg får det ikke til, som med alle andre tingene jeg har lest av ham.

Det jeg kan si er at det alltid er noe som henger igjen, ting jeg aldri glemmer; et bilde eller en setning eller et ord, en passasje. Noen ganger er det mye, andre ganger bare en eller to ting. Akkurat nå er det notat jeg-et kommer over på en kalender, og det sier: L’homme est plus important que sa psychose.
Noe treffer. Vet ikke om det er min svakhet for fransk, eller noe annet.

Nei, det plager meg at jeg ikke kan si noe ordentlig om sterk leseopplevelse. Det, og at jeg leser fort. Ikke med utålmodighet, men med et ønske om å kunne ta inn alt på en gang. Likevel, må lære meg å lese, ikke konsumere.

1 kommentar

Filed under litteratur

One response to “Fragments

  1. Kan eg få låne konsumerelesingstendensen? Treng den på litt.vit!😉

Legg igjen en kommentar

