Wannabe writer

Trivs du på skrivekunstakademiet?
Ynskjer du å gje ut roman eller poesi fyrst?

Ja, jeg trives på Skrivekunstakademiet. Det er et år jeg ikke ville vært foruten, og jeg ser at jeg er ganske heldig som får leke forfatter på heltid i ett skoleår. Ikke bare har jeg truffet mange kunnskapsrike mennesker, men jeg har blitt en bedre leser, og som følge av det, forhåpentligvis, en bedre skribent. Det kommer til å bli en veldig overgang, det å skulle gå fra å ha mange forskjellige forfattere og studenter som gir tilbakemelding på tekstene mine, til å ha ingen som leser eller gir tilbakemelding på det jeg skriver. Selv om det å gå på SKA er ekstremt intenst, til tider utmattende, er det verdt det for min del.

foto//ukjent

Jeg ønsker, har ønsket det i mange år nå, å gi ut dikt. Før sa jeg at jeg bare vil gi ut dikt, men har det siste halvåret innsett at det vil være nærmest umulig å skulle leve av poesien alene. På et eller annet tidspunkt skriver jeg kanskje noe som kan kalles prosa, men jeg vet ikke. Om jeg jobber bra nok og blir antatt med dikt, er det jeg gir ut først. Nå høres det ut som jeg tar det som en selvfølge at jeg får gitt ut noe – det stemmer ikke, men jeg har så langt forstått at man må være litt frekk og arrogant for å overleve i dette ‘yrket’. Egentlig tror jeg at den boken som da kanskje blir debuten min, befinner seg i grenselandet mellom poesi og prosa. Ikke noe negativt i det. Jeg minnes at Tomas Espedal en gang sa: dere må sprenge sjangrene.

2 kommentarer

Filed under litteratur, meg, spørsmål

2 responses to “Wannabe writer

  1. June

    Eg har verkeleg trua på deg, Charlotte. På ekte!😉

Legg igjen en kommentar

