Poetry derives from the greek word poiesis, a «making»

I forbindelse med verdens poesidag (det er i dag), tenkte jeg å skrive litt om poesi. Poesi er det i litteraturen som ligger meg nærmest. Dessverre er leser jeg altfor lite poesi i forhold til prosa, det er en skam å si det.
Jeg er ganske sikker på at bare det å lese poesi øker språklig bevissthet. Ikke nødvendigvis fordi jeg mener poesi er språk, men konsentrasjonen rundt språket er åpenlyst større i tekster som tilsynelatende skal være fortettet, konsise og presise. Dette trenger ikke være sant for all poesi, og en vanlig oppfatning er diktet som ‘vanskelig’, poesi som den ‘vanskelige sjangeren’, nettopp på grunn av at tegnet liksom må bety mer enn det tegnet som står nedskrevet. Kanskje har poeten en intensjon? Eller ordet/setningen et idiom? Skal diktet leses symbolsk, som et bilde på noe annet?
Diktet trenger ikke, og er som regel ikke noe vanskeligere å lese enn noe annet. Det er som med romaner, det vil virke uvant om man ikke har lest mye av det tidligere. Og, leser du en roman for å stoppe ved hver setning, letende etter mening? Du leser setningene som en helhet gjerne, og er de godt skrevet, er det rom for at du kan tenke videre utover det som står skrevet. Så hvorfor denne trangen til å plukke et dikt fra hverandre på jakt etter den tapte, eventuelt skjulte mening?

To dikt på en lørdag…

Sjuåringen, kledd i Supermann-kostymet han fikk til
jul, som hopper fra åttende etasje og strekker armene ut
for å fly.

fra Marcel Cohens Stor nattpåfugløye.

Pumper Gud opp
morgenens
ballong?
Knitrer

det på utsiden
av
himmelen? Jeg ser
det jeg drømmer, men hvem står bak

og klipper? velger
kamera
vinkel?
technicolor? plot?

fra Jan Erik Volds Tolv meditasjoner

Legg igjen en kommentar

Filed under inspirasjon, litteratur

Legg igjen en kommentar

