Hvis du måtte velge deg en romankarakter du måtte bytte liv med, hvilken ville det vært?

Jeg har faktisk tenkt ganske lenge på det, for når det blir slikt trykk på må, bør jeg velge med omhu. Det første som slo meg, var at jeg ikke øyeblikkelig kom på noen romankarakterer med et liv jeg kunne tenkt meg å leve. Det er jo ønsketenkning at jeg liker å være meg, at jeg ikke ville byttet liv med noen osv, og det finnes jo et utall romankarakterer med et villere og mer poetisk liv enn meg.
Jeg ville ikke byttet liv med en karakter for å få et rikere liv, det vil vært for mye å takle, men for å få svar på en gåte. At denne karakteren har en jobb jeg ikke hadde sagt nei til blir bare et pluss.
Karakteren er Sumire i Haruki Murakamis Sputnik Sweetheart.

Jeg ville fått reist mange steder i Europa, lært meg flere språk, hatt et interessant reisefølge og en intens forelskelse. Endelig ville jeg fått dratt til Symi, den greske øya hun og Miu ferierer på, som jeg har hatt lyst til å oppleve siden jeg leste boka. Jeg ville vært i Murakamis herlige, men absurde univers og jeg kanskje ville jeg fått svar på som skjedde med Miu, og senere Sumire. Kanskje ville ikke jeg funnet det ut i det hele tatt, og for alltid være borte, et sted mellom virkelighet og et parallelt univers.

1 kommentar

Filed under litteratur, spørsmål

One response to “

  1. Jeg synes du gir mange kloke og godt gjennomtenkte svar på disse spørsmålene. Veldig spennende å lese! Hvordan går det med skriveriene utenom bloggen for tiden? Skrivekunstakademiet lever opp til forventninger?

Legg igjen en kommentar

