Two or three things

Det er høst, jeg fryser inntil beinet igjen. En høst med i overkant mange bøker å lese, en høst med mye å fortelle.
Jeg skriver en bok. Jeg vil ikke kalle det en roman, det gir en viss forventning til de som eventuelt vil komme til å lese den om den noen gang blir trykt og bundet. Det å skrive bok – jeg har nå skjønt at å skulle leve som forfatter krever noe jeg stort sett mangler: struktur og disiplin.
Og arbeidsmoral. God, sådan.

Helt til sist hvorfor jeg skriver for hånd og hvorfor jeg ønsker meg en skrivemaskin.
Å skrive rett på data gir en mulighet jeg ikke ser som noen som helst fordel: å slette. Hvis noe ikke funker, merker man og trykker backspace. Borte, vekk, for alltid.
Skriver jeg for hånd, og noe ikke funker, tar jeg ganske enkelt pennen min og tegner en strek over før jeg skriver noe annet. Ingenting er mistet – man kan alltid bruke fragmenter til noe. Samme med en skrivemaskin, med retteminne på to sider, om man er heldig. Og så lyden.

Ellers hører jeg på Jeff Buckley, noe som er på sin plass akkurat nå.Foto: Rodney Smith via design is mine

3 kommentarer

Filed under meg

3 responses to “Two or three things

  1. Så spennende! Hva skriver du om? (Om du vil dele, da, så klart). Ikke tenk at det er på useriøst vis – du vet aldri!😉

  2. Det er så rart,men jeg kjenner meg så godt igjen i deg.Hvordan jeg tenkte før..Før jeg bestemte meg for å skrive min første roman.Det var en novelle,en novelle jeg hadde lagt bort,men jeg tok den opp,bygde på den og alt gikk av seg selv.Jeg var så sikker på det jeg hadde skrevet.Jeg var så sikker på at et eller annet forlag der ute ville gi den ut.Jeg hadde troen på meg selv,og jeg hadde rett.I mars i år kom den ut,og den solgte.Er snart utsolgt.Det å begynne på ny bok er hardt.Det er vanskelig og krever tid.Man må ha motivasjon.Om du har det,tiden..og om du virkelig har troen på deg selv og skriver med hjerte og fantastien så er jeg sikker på at du vil klare det:)

  3. Veronica: Det er en lang prosess og det krever jo at man… har troen på det man skriver og at det er godt nok. Jeg håper at jeg får gitt ut noe, det er jo det jeg vil. Men det haster ikke, tenker jeg. Vil stå inne for alt (eller så mye som mulig når jeg gir ut). Hvilket forlag har du gitt ut på? Skriver du på noe nytt nå?

Legg igjen en kommentar

