Simplicity

Gud er en illusjon.

Jeg skjønner hvordan mennesker ofte trenger å tro; lene seg til noe som er større enn seg selv. Likevel, så forstår jeg det ikke. Hvorfor gjør tanken om at det er noe åndelig som skal redde oss alle fra synd og onde så trygg? Om vi ber om tilgivelse og lever rent, skal vi få et etterliv – hvorfor er den tanken trygg?
Men, hva er tilgivelse når det er på bekostning av andres samvittighet?

For meg er religion et maktvåpen. En måte å få mange mennesker til å føle skyld overfor sine tanker og handlinger på. For meg er religion en måte å lette samvittigheten på, en måte å heve seg over andre på.
Innrøm det, det vi liker best er god samvittighet.

Synd; i religiøs sammenheng knyttet til det som står i et motsetningsforhold til det guddommelige vesen, virkelighet og vilje. Sagt på en annen måte, synd står i et motsetningsforhold til Guds hellighet.

Det er så koselig å ha mange rundt meg som mener at jeg lever i synd, og vil brenne i helvete for det.
Hvorfor skal jeg leve i skyldfølelse overfor noe som ikke skader meg eller andre? Skyldfølelse er gift; en negativ sinnstilstand som påvirker andre tanker og handlinger.

Legg igjen en kommentar

Filed under alt

Legg igjen en kommentar

